05/02/2025 - Radio Maricel
05/02/2025

Bertania, poemes inspirats en el llegat artístic de Berta Paco

Jorge Rodríguez Hidalgo n'és l'autor d'aquest poemari que s'inspira en l'obra pictòrica i escultòrica de Berta Paco i que publica fins i tot alguns textos d'aquesta jove artista sitgetana que va deixar una obra breu però intensa. Hem conversat i llegit alguns dels poemes amb l'autor i amb els pares de la Berta, Sílvia Sànchez i Albert Paco que amb aquest poemari estan redescobrint l'obra de la seva filla.
05/02/2025

El secret de la lluna plena, una novel·la d’aventures juvenil ambientada al Maresme

La lluna plena va ser el nexe d'unió entre l'autora del llibre, Imma Romeu, i Xavier Lahoz organitzador de la Cursa de la Lluna Plena de Sitges que avui ens presenta aquest llibre classificat com a literatura juvenil però que entreté al més gran. Un grup d'amis s'endinsaran en una aventura pel territori del Maresme a través d'un viatge en el temps que els permetrà descobrir la història del territori. Més enllà del títol i de l'amor per la lectura cap més vincle entre el llibre i la cursa que en la darrera edició, la 12a, va recaptar més de trenta quatre mil euros i que espera continuar molts anys més acumulant diners per destinar-los a la investigació contra el càncer infantil. En parlem amb Xavier Lahoz.
05/02/2025

Els veterinaris ja no poden dispensar medicaments, i les farmàcies han de servir especialitats veterinàries. El sector demana canvis a la llei. En parlem amb Dante Martin

El nou decret que regula l'activitat dels veterinaris ha incorporat un seguit de canvis que han merescut les queixes i les reivindicacions del sector. Entre els més significatius hi ha el fet que els veterinaris ja no podran dispensar medicació als propietaris dels animals que s'acostin als centres per atendre'ls, sinó que només podran dispensar la recepta i el propietari haurà d'anar a la farmàcia a buscar el medicament concret que, fins ara, li podia servir el veterinari en dosis pautades i no en caixa. Dante Martin, de la clínica veterinaria Sitges, també es refereix al perjudici que suposa l'increment de documentació administrativa que cal omplir cada cop que es recepta un medicament. o al fet de continuar mantenint l'IVA dels serveis veterinaris al 21%.
05/02/2025

L’Institut d’Estudis Penedesencs presenta el treball sobre els 124 deportats del territori a camps nazis

Un mínim de 124 persones de les comarques del Penedès, el Garraf i l'Anoia varen viure el malson dels caps de concentració i extermini nazis entre 1940 i 1945. Sota el títol "Del Penedès als camps d'extermini nazis. Deportats de l'Alt Penedès, l'Anoia, el Baix Penedès i el Garraf", l'Institut d'Estudis Penedesencs ha publicat un complet estudi, part del qual consultable al web Tots els noms, a càrrec de Berta Llorens, Àngels Perés, Maria Peña, M. Teresa Sadurní i Ramon Arnabat, que els contextualitza i els recorda a tots. Entre ells, els onze sitgetans dels que només van sobreviure dos, Josep Egea i Joan Abella, l'estudi dels quals ja va ser protagonista d'una exposició el 2020. El llibre es presentarà, coincidint amb el vuitanté aniversari de l'alliberament dels camps, durant les properes setmanes a Vilanova, Vilafranca, el Vendrell, Igualada, i a Sitges el 15 de març. Àngels Parés ha reivindicat aquesta tasca de recuperació de la memòria democràtica i la seva difusió entre les noves generacions.